آنچه در تهران گذشت (بیش از هزار عکس درباره نا آرامی های اخیر)

۱۳۸۸ تیر ۷, یکشنبه

چهار روی سکه

روی اول آنکه در هر انتخاباتی کسی پیروز است که به هدف احیای حق مردم و دمکراسی پا به عرصه انتخابات می گزارد ،فراتر از نتایج و حواشی آن ، فراتر از نحوه شرکت و حضور فعالان ِ در عرصه ،حال آنکه باید اخلاق انتخاباتی برای برگزار کنندگان و بی طرفی آنان را از نظر نگذاشت که شرط لازم است. انصاف را فرو نگزاریم مردم کمتر اشتباه می کنند باید قبول کنیم دلیل مردم برای انتخاب هرچه باشد محترم است.

روی دوم تبلیغات انتخاباتی و حواشی آن را در یک برحه کوتاه نبینیم،بیشک حضور مردم در پای صندوق های رای نشان از ماندگاری انتخابات در اذهان دارد. شعارها ، مناظره ها و توهین ها همه در گوشه ای از تاریخ ثبت می شوند و آینده گان درباره حقیقت آنها سخن خواهند گفت.

روی سوم آنکه پذیرش نتیجه از سوی کاندیداها احترام به قانونی است که کاندیدای محترم بر طبق همان قانون در انتخابات شرکت کرده و دمکراسی یعنی آنکه اعتراض خود را باز بر طبق همان قانون بیان کند،مگر نه آنکه هدف، اجرای قانون برای رسیدن به مردم سالاری است و مگر می شود با اعمال فراقانونی به قانون گرایی دست یافت مگر نه آنکه کسی که اینگونه بر مسند بنشیند به دیکتاتوری رسیده است .نکته بسیار قابل توجه سخنان آیت الله خامنه ای در نماز جمعه روز گذشته که :” زورآزمايي خياباني به چالش‌كشيدن مردم‌سالا‌ري است” این حقیقت را بیان می کند که برای رسیدن به مردم سالاری و دمکراسی دینی اولین شرط احترام به قانون است و این وظیفه ای است که باید از خود شروع کنیم . رهبر انقلاب اسلامي حل و فصل همه اختلافات را در سر صندوق راي، فلسفه انتخابات خواندند و خاطر نشان كردند:” انتخابات براي اين است كه در صندوق‌هاي راي معلوم شود كه مردم چه مي‌خواهند نه در كف خيابان‌ها”.

روی چهارم آنکه ضعف گفتگو و احزاب سیاسی و اجتماعی(اصناف نیز به نوعی احزاب اجتماعی محسوب می شوند) کار را به آنجا میکشاند که مردم دچار سردرگمی سیاسی شده خود را در شک و دودلی احساس می کنند.مردم(به معنای کل آن)خواسته زیادی جز فعالیت آزاد برای کاندیدای محبوبشان ندارند. نمی توان منکر این نکته شد که اگر بعضی توهینهای بعد از انتخابات و اعلام نتایج پرعجله نبود و اگر مدیریت های حزبی می توانست هدایت کننده مردم باشد ؛شاید این شک و دودلی به آنجا نمی رسید که مردم به خیابانها بیایند از هر دو گروه.نبود مناظره های زنده تلویزیونی و احزاب آزاد که از ابزارهای ایجاد تعامل و گفتگو فی مابین بین دولت ،احزاب ،مردم و مخالفان است شاید از علل به وجود آمدن مشکلات بعد از انتخابات است. استفاده صحیح از این ابزارها بدون شک به بقای نظام و مستحکم تر شدن پایگاه مردمی آن خواهد انجامید .

“همچنانیکه رهبری نیز مناظره‌هاي تلويزيوني را ابتكاري مهم و جالب ارزيابي كرده و افزودند: مناظره‌هاي شفاف، جدي و صريح، خنثي كننده تبليغات بيگانگاني بود كه رقابت‌هاي انتخاباتي را غيرواقعي مي‌دانستند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، جديت، صراحت، مجبور شدن افراد به دفاع و پاسخگويي در مقابل سيلاب نقد و انتقاد و شفاف شدن مواضع اشخاص و گروه‌ها را از نكات مثبت مناظره‌ها دانستند و افزودند: مردم با ديدن مناظره و ديگر برنامه‌هاي تبليغاتي، قدرت قضاوت بدست آوردند و احساس كردند كه نظام اسلامي، اندروني و بيروني ندارد و مردم را بيگانه نمي‌داند و حقيقتا براي ملت حق انتخاب آگاهانه قائل است.ايشان آزادي بيان، پرورش ذهن‌ها و افزايش قدرت انتخاب ملت را از ديگر آثار مثبت مناظره‌ها برشمردند و با اشاره به كشيده شدن مطالب مناظره‌ها به خيابانها و خانه‌ها تأكيد كردند: يقينا يكي از عوامل افزايش ده ميليون آراء نسبت به دوره‌هاي قبل، مشاركت ذهني و فكري مردم در انتخابات بود كه باعث شد ملت به عرصه انتخاب بيايند، بنابراين از اين ديدگاه مناظره‌ها، امري مطلوب بشمار مي‌آيد.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ادامه مناظره‌ها در سطوح مديريتي را خوب و ضروري دانستند و افزودند: بايد با حذف عيوب و نكات منفي مناظره ها، آنها را ادامه داد تا همه افراد و مسوولان خود را در معرض نقد، انتقاد و پاسخگويي ببينند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر